ЗАПОРІЗЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ - 29БП - Несправність систем опалювання та способи виправлення

29БП - Несправність систем опалювання та способи виправлення. Міри протипожежної безпеки при обслуговуванні.

 

Несправності і ремонт системи опалення пасажирського вагона

Достатній температурний режим усередині транспортних приміщень підтримує система опалення вагона. Постійна температура всередині пасажирського потяга повинна бути +20 ± 2 °C. Також опалювальне обладнання гріє повітря, що подається через вентиляцію, забезпечує гаряче водопостачання.

Найчастіше несправності системи опалення пасажирського вагона виникають через безвідповідальність провідників і неправильну експлуатацію технічних засобів обігріву. У будь-якому випадку, необхідно якомога швидше відновити працездатність обладнання.

 

Основні варіанти несправностей опалення потяга

Виходячи такого критерію, як джерело тепла, виділяють кілька видів систем опалення вагонів:

  • водяну – обладнання з котлом, трубами і батареями, яке функціонує на твердому паливі;
  • комбіновану – підігрів води в котлі здійснюється за допомогою твердого палива і електротенів;
  • електричну – структурна схема системи опалення вагона складається з електропечей, розміщених уздовж стін і під сидіннями, та електрокалориферів, встановлених у вентиляційному воздуховоді;
  • змішану схему системи опалення вагона – об'єднує комбінований і електричний спосіб.

Тип ремонтних робіт залежить від виду пошкоджених деталей і характеру несправностей.

Котли

Водяні котли піддаються дії корозії, а також зносу зовнішнього кожуха і вогневої коробки з внутрішньої сторони. Іноді виникають тріщини по фланцевих з'єднаннях та зварних швах, що спричиняє протікання.

Система опалення вагонів потягів руйнується при ураженні корозією стінок котла більше ніж на третину від початкової товщини. Потрібно вчасно видаляти забруднення. Для ремонту місць із значним зносом вварюють вставки, замінюють стінки кожуха, ремонтують вогневу коробку або верхню частину котла.

Щоб уникнути несправностей, потрібно дотримуватися режиму опалення та порядку поповнення системи опалення водою. Вагони починають обігрівати, якщо температура зовнішнього середовища +10 °С і нижче. Рівень води контролюють за гідрометрією або контрольним краном. При малому обсязі слід докачувати воду насосом.

Труби

Труби часто починають протікати через корозію або погану якість різьби. Причиною протікання може стати руйнування ущільнюючої пеньки, деформація сполучних вузлів, поява тріщин від механічного або теплового впливу, великий зазор між контргайкою і муфтою.

Тріщини труб усувають газовим або електродуговим зварюванням. Пошкоджену трубу зрізають, приварюють нову і нарізають різьбу. Для усунення протікання різьбових з'єднань змінюють прядив'яну підмотку і підтягують контргайки або змінюють прокладки.

Запірна арматура

При неробочій запірній арматурі виходить із ладу система опалення пасажирських вагонів. Внутрішнє облаштування і робота запірних кранів і вентилів часто порушуються через пропуск води через сальники і клапани. Інші можливі несправності – протирання прокладок, пошкодження корпусу або кранової пробки.

Вентилі, що протікають, розбирають і змінюють зношені деталі. Вентиль встановлюють так, щоб потік води йшов догори. Інакше постійний робочий тиск передчасно виведе сальник із ладу. У слабкому сальнику змінюють набивання, використовуючи просочений оліфою льон.

Частий дефект пробкових кранів – слабке прилягання пробки до корпусних стінок. Проблему вирішують затягуванням гайки на її хвостовику. Якщо й далі спостерігається протікання – пробку ретельно притирають до конусного гнізда корпусу. Водопробні крани необхідно періодично очищати від бруду.

Електрообладнання

При виникненні несправності електрообладнання основні вузли системи комбінованого опалення вагона або електроопалення усуває поїзний електромеханік. Якщо в дорозі привариварюються губки високовольтного контактора – на найближчій зупинці знімають високу напругу і виймають запобіжник відповідних опалювальних приладів.

При постійному підвищенні температури поїзд екстрено зупиняють. У разі зниження температури перевіряють спрацьовування захисту і намагаються його відновити після усунення несправності. При невдалій спробі запуску переходять на тверде паливо.

У вагонах із електрообладнанням у подібній ситуації можливість руху визначає начальник потяга. Враховується температура навколишнього повітря і яке саме обладнання вийшло з ладу. Це може бути система опалення купейного або плацкартного вагона.

Несправна система опалення вагона не дозволяє його використовувати належним чином.

 

Міри протипожежної безпеки при обслуговуванні.

З утримання й експлуатації приладів опалення:

 • експлуатація кухонної плити на рідкому паливі у вагоніресторані за наявності течі в паливопроводі та тріщин у паливному баці, несправностей або в разі відсутності протипожежних фільтрів у витратному й основному паливних баках, за наявності тріщин та відколів на чавунних плитах жарочної поверхні, колосникових решітках і конфорках, несправностей регуляторів та засувок димоходів, духовок, у плитках та водонагрівачах;

• застосовувати для розпалювання котлів, печей, плит та кип’ятильників легкозаймисті та горючі рідини, а також спалювати в них паливо, яке не відповідає експлуатаційній документації на вагон;

 • зберігати за котлом, біля кип’ятильника, кухонних плит, на електропечах і під ними обтиральні та інші горючі матеріали;

 • топити котел, бойлер і кип’ятильник без води або з водою нижче допустимого рівня, із зламаними димовитяжними трубами, їх кожухами, розділками, без флюгар або з нарощеними трубами, за відсутності вогневідбивача у топці кип’ятильника;

• залишати без нагляду опалювальні прилади, які працюють;

• викидати на перегонах і на станціях у невстановлених місцях шлак чи золу, а також чистити котел при відкритих тамбурних дверях під час руху вагона;

 • експлуатувати вагони з пошкодженою термоізоляцією стін, перегородок та інших огороджувальних конструкцій у котельнях, кухнях, біля кип’ятильників і в надстельовому просторі в зоні проходження димовитяжних труб;

• залишати не очищеними від пилу та інших горючих відходів і матеріалів надстельовий простір котелень, місця розміщення циркуляційних насосів опалення, вентиляційні дефлектори тощо.

 

ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ

 

Поповнення системи опалення водою і посилення циркуляції води в системі опалення вагона

Для поповнення системи опалення водою необхідно:

1. Перевірити, щоб вентиль під запасним баком було закрито;

2. Відкрити кран на трубі від системи холодного водопостачання;

3. Відкрити вентиль від запасного бака;

4. Відкрити вентиль вище ручного насоса;

5. Рухом рукоятки ручного насоса поповнити систему опалення водою, до тих пір поки з сигнальної (контрольної) труби не поллється вода;

6. Закрити кран на трубі від системи холодного водопостачання;

 7. Закрити вентиль вище ручного насоса;

8. Закрити вентиль від запасного бака.

Циркуляція води в системі опалення за допомогою ручного насоса:

Мала сторона опалення:

1. Перевірити, щоб вентиль від запасного бака був закритий;

2. Закрити вентиль на головній трубі з малої сторони опалення котла;

3. Відкрити вентиль на тонкій трубі (обратка) на малу сторону;

 4. Відкрити вентиль вище ручного насоса;

5. Відкрити кран для випуску повітря з малої сторони опалення;

6. За допомогою ручного насоса зробити циркуляцію води по трубах малої сторони  опалення, до тих пір поки стояк і труби не стануть гарячими, а з крана для випуску повітря поллється гаряча вода;

7. Закрити кран для випуску повітря з малої сторони опалення;

 8. Закрити вентиль вище ручного насоса;

9. Закрити вентиль на тонкій трубі (обратка) на малу сторону;

10. Відкрити вентиль на головній трубі з малої сторони опалення котла.

Велика сторона опалення за допомогою ручного насоса циркулюється так само, як і мала сторона опалення, тільки всі крани і вентилі відкриваються з великої сторони опалення.

Циркуляція води в системі опалення за допомогою циркуляційного насоса:

1. Перевірити, щоб були відкриті два вентилі циркуляційного насоса;

2. Закрити дросельні заслінки;

3. Включити циркуляційний насос;

4. Після виключення циркуляційного насоса відкрити дросельні заслінки для природної циркуляції води, крани циркуляційного насоса можна залишити відкритими, відкрити крани для випуску повітря.

У разі несправності циркуляційного насоса, можна зробити циркуляцію системи опалення ручним насосом: Мала сторона опалення:

1. Закрити головний вентиль на головній трубі з великої сторони опалення котла; 2. Закрити дросельні заслінки;

3. Відкрити вентиль на тонкій трубі обратки;

4. Відкрити вентиль вище ручного насоса;

5. Відкрити кран для випуску повітря з малої сторони;

6. Після циркуляції закрити кран для випуску повітря з малої сторони;

7. Закрити вентиль вище ручного насоса;

8. Закрити вентиль на тонкій трубі обратки;

9. Відкрити дросельні заслінки;

10. Відкрити головний вентиль на головній трубі з великої сторони опалення котла.

 

Причини порушення циркуляції води в системі опалення вагона і способи їх усунення:

1. Повітряні пробки в системі опалення - проциркулювати систему опалення і видалити повітряні пробки;

2. Недостатньо води в системі опалення - поповнити систему опалення водою;

3. Закриті або не повністю відкриті вентилі біля розширювача або в котлі, на головній трубі опалення - перевірити положення вентилів, при необхідності відкрити їх повністю;

4. Часткове замерзання труб опалення (велика сторона опалення, труба в підлозі тамбура) - необхідно виявити замерзле місце труби, відігріти гарячою водою, посилити горіння палива в котлі;

5. Засмічення труб опалення або основи котла - доповісти ЛНП і ПЕМ, зробити запис в журналі ремонту на промивку системи опалення.

Заправка системи опалення водою

При плюсовій температурі:

 1. Вентилі на головних трубах опалення, біля розширювача і котла, повинні бути відкриті повністю;

2. Відкрити крани для випуску повітря з великої і малої сторони опалення;

3. Приєднати кран від водорозбірної колонки до наливної труби системи опалення;

4. Заповнити систему опалення водою, до тих пір, поки з кранів для випуску повітря і сигнальної труби розширювача не поллється вода;

5. Необхідно закрити крани для випуску повітря.

При низькій температурі зовнішнього повітря існують два способи заправки системи опалення водою:

Перший: вагон ставлять в тепле приміщення і витримують там не менше доби, для того, щоб нагрілися металеві частини і заповнюють систему опалення водою як при плюсовій температурі;

Другий: можна заправити на вулиці, для цього необхідно:

1. Вентилі на головних трубах опалення, у розширювача і котла - перекрити;

2. Перевірити два вентилі на тонкій трубі обратки - повинні бути закриті;

3. Вентиль вище ручного насоса - закрити;

4. Перед початком заправки котла водою, його можна розтопити, щоб нагрілися внутрішні стінки котла і заправити котел та розширювач водою поки з сигнальної труби розширювача не поллється вода;

5. Необхідно нагріти воду в котлі до 90-95 ОС потім заповнити малу сторону опалення водою, для цього:

 - відкрити вентилі у розширювача і котла;

- відкрити кран для випуску повітря з малої сторони;

6. Закриваємо кран для випуску повітря на малій стороні.

Гріємо воду в котлі - прогріваємо малу сторону. Потім заповнюємо більшу сторону, для цього:

 - відкрити вентиль у розширювача і котла на більшу сторону опалення;

 - відкрити кран для випуску повітря з великою боку.

Розпалювання котла

 Перед розпалюванням котла необхідно звернути увагу на:

- наповненість системи опалення водою;

 - положення вентилів  на головних трубах опалення біля розширювача і котла, вони повинні бути повністю відкриті;

 - справність ручного насоса - працює з навантаженням;

 - відсутність течі води з труб опалення;

 - наявність палива (вугілля) - повинно бути в достатній кількості на рейс;

 - наявність інвентарю в котельному відділенні - відро, совок, шуровка, піка (лом);

 - чистоту і порядок в котельному відділенні - не повинно бути сторонніх предметів: віників, ганчірок, паперу, дров;

 - наявність і справність колосникових решіток.

 

НЕ РОЗТОПЛЮВАТИ КОТЕЛ ЛЕГКОЗАЙМИСТИМИ РІДИНАМИ!