ЗАПОРІЗЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ - 27БП - Комбіноване опалення, склад, характеристика.

27БП - Комбіноване опалення, склад, характеристика.

Електричне опалювання, характеристика.

Комбінована система водяного опалення

Система опалення некупейних вагонів, побудованих після 1974 р., відрізняється від системи раніше побудованих вагонів в основному тим, що вода в котлі нагрівається або нагрівальними елементами, або при згорянні в топці твердого палива. Схема системи опалення таких вагонів наведена на рисунку 2.3.

При роботі опалювальної системи кількість води в ній поступово зменшується за рахунок випаровування її в атмосферу, частина води йде на промивання унітазів. Тому за рівнем води в розширювачі котла необхідно уважно стежити за допомогою труби розширювача. Керування роботою системи опалення здійснюється за допомогою температурного реле і термостатів, розташованих відповідно в приміщенні вагона та в каналах припливної вентиляції. Для підігріву повітря, що надходить у вентиляційні канали, служить пластинчастий калорифер.

Електричне опалення

У пасажирських вагонах індивідуальне електропостачання від підвагонного генератора здійснити практично неможливо через необхідність мати великий резерв потужності – не менше 40 кВт на вагон. На цих вагонах можна мати електричне опалення лише невеликої потужності, яке здатне обігрівати вагон у перехідну пору року або працювати на додаток до водяного опалення в дуже сильні морози. Застосування повного електричного опалення пасажирських вагонів стало можливим після створення поїздів із централізованим електропостачанням від вагона-електростанції, а також при широкій електрифікації залізниць і випуску електровозів, що мають спеціальне устаткування для підключення опалювальних систем вагонів поїзда до контактної мережі. Залежно від величини напруги застосовувані системи електричного опалення можна умовно розділити на низьковольтні - з напругою в магістралі до 400 В та високовольтні - з напругою в поїзній магістралі 1000 В і вище.

У другому випадку магістраль, як правило, одержує живлення від контактної мережі безпосередньо або через трансформатор, встановлений на електровозі.

Як низьковольтне, так і високовольтне опалення залежно від способу обігріву вагона і застосовуваного устаткування поділяється:

а) на систему опалення електропечами, розташованими безпосередньо в пасажирському приміщенні вагона. Така система має високий коефіцієнт корисної дії, проста в керуванні і легко перемикається на різні експлуатаційні напруги шляхом паралельного або послідовного групового включення електропечей. Недоліком її є складність експлуатації через необхідність із метою безпеки пасажирів пред’явлення високих вимог до її утримання;

б) систему повітряного опалення за допомогою потужних електричних калориферів, встановлених у нагнітальному повітропроводі системи вентиляції. Перевагою цієї системи перед опаленням електропечами є повна безпека для пасажирів у зв’язку з відсутністю струму в пасажирському приміщенні, а також більш просте керування роботою системи.

Недоліки її - малий коефіцієнт корисної дії і труднощі створення нормальних температурних умов у вагоні внаслідок подачі теплого повітря зверху вниз, що призводить до великої різниці температур по зонах і утворення вихрових потоків при вході повітря у вагон. Крім того, при тривалому відстої вагона, коли електропостачання відбувається тільки від акумуляторної батареї з досить обмеженою ємністю, система повітряного опалення стає практично непрацездатною;

в) комбіновану систему електричного опалення, що складається з електропечей, встановлених на підлозі, і електрокалорифера для підігріву повітря, розташованого в нагнітальному повітропроводі. При такій системі забезпечується нормальний температурний режим у вагоні та безперервна подача свіжого повітря;

г) систему опалення з проміжним теплоносієм, що складається з котла з електричним підігрівом води та звичайної системи водяного опалення з нагрівальними трубами.

Така система досить проста і безпечна для пасажирів, оскільки електричний котел може бути розташований у приміщенні, ізольованому від пасажирів, наприклад під вагоном. У пасажирських вагонах міжобласного сполучення, оснащених системами кондиціонування повітря, також використовується низьковольтне опалення. У цих вагонах застосовується низьковольтна система опалення, що складається з двох груп електричних печей загальною потужністю 18-20 кВт і двосекційного калорифера такої самої потужності. Електричні печі розташовуються уздовж бічних стін вагона, а електрокалорифер – у нагнітальному повітропроводі, безпосередньо за повітроохолоджувачем. Живлення всіх електронагрівачів низьковольтного опалення здійснюється від низьковольтної мережі вагона.