ЗАПОРІЗЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ - 26БП - Система водяного індивідуального опалення

26БП - Система водяного індивідуального опалення. Комбіноване опалення, склад, характеристика.

Будова водяної системи опалення Водяна система опалення складається з котла, який має три частини: основу (зовнішня сорочка), середню частину (вогнева камера) і димовитяжну трубу. Простір між зовнішньою сорочкою, вогневої камерою і димовитяжною трубою заповнений водою. В котел вміщається ≈ 355 літрів води. На котлі є топка з дверцятами, всередині якої є колосникова решітка, що складається з двох половинок. Для підтримання рівня води в системі призначений розширювач.

Котли бувають з власним розширювачем  і з окремим  розширювачем, з'єднаним з котлом патрубком. Від розширювача відходять труби на малу сторону (коридорна сторона) опалення та на більшу сторону опалення (купейна сторона). Труби проходять між дахом і стелею до протилежного кінця вагона, там спускаються вниз утворюючи стояки, у верхніх точках стояків знаходяться крани для випуску повітря з системи опалення, труби проходять уздовж бічних стін, підлоги, і приєднуються до нижньої частини котла.

На трубах опалення встановлено батареї та крани для зливу води із системи опалення. Грязьовики-відстійники - призначені для збирання окалини, іржі, муті, яка може бути у трубах. Вентилі для перекриття труб опалення – знаходяться  біля розширювача і в основі котла. В туалетах деяких вагонів встановлені радіатори - додаткові батареї.

 

Опалювальний котел вагону (ТВЗ)

В котельному відділенні є запасний бак з якого поповнюється водою система опалення. На котлі встановлений ручний насос - призначений для накачування в систему опалення води, а в тих системах, де немає циркуляційного насоса, і для посилення циркуляції води в системі опалення. Циркуляційний насос встановлений на трубах опалення з малої сторони опалення і призначений для посилення циркуляції води в системі опалення.

У тих систем, де є циркуляційні насоси на трубах з великої і малої сторони біля основи котла встановлені дросельні заслінки (типу коркового крана) - призначені для перекриття труб опалення перед включенням циркуляційного насоса.

Опалювальний котел купейного вагону (ГДР)

 

На котлах встановлені термометрии: ртутні і дистанційні, які призначені для вимірювання температури води в котлі. Зазвичай, встановлюється два термометри: один показує температуру води в котлі, а другий - температуру в повітропроводі системи вентиляції в зимовий період. Також встановлюються на котлі гідрометри, які показують рівень води в котлі. В туалетах з неробочої і робочої сторони вагону є крани розбору гарячої води для технічних потреб (миття підлоги, відігрівання труб умивальних чаш, фанових труб унітазів тощо).

Система водяного опалення з верхнім розведенням труб. Система водяного опалення з верхнім розведенням труб є найпоширенішою, така система може працювати тільки за рахунок природної циркуляції (рисунок 2.1).

Циркуляція води відбувається внаслідок зміни питомої ваги при її нагріванні. Поки котел холодний, уся вода в системі має однакову температуру і перебуває в рівновазі. Однак, як тільки запалюють топку котла, температура води в ньому починає підвищуватися, унизу біля топки вода буде гарячою, а отже, об’ємна вага її менше. Рівновага в системі порушиться, більш легка гаряча вода почне переміщатися нагору до розширювача і далі по вертикальних трубах. Охолоджуючись, вода повертається до котла по нижніх трубах, створюючи циркуляцію в системі. Інтенсивність циркуляції залежить від різниці тисків або так званого гідравлічного напору, тобто від висоти водяного стовпа у відповідних ділянках системи та питомої ваги води в них. Для збільшення циркуляції горизонтальні труби укладають із невеликим нахилом убік напрямку руху води.

Система водяного опалення з нижнім розведенням труб. Принципова схема системи водяного опалення з нижнім розведенням труб наведена на рисунку 2.2. Така система характеризується тим, що в ній практично не відбувається природної циркуляції води через малий гідравлічний напір, тому в ній звичайно застосовується циркуляційний насос. Це дозволяє забезпечити більш ефективну циркуляцію води, знизити теплові втрати і її вагу за рахунок зменшення діаметра труб. Крім того, у цій системі можливе регулювання теплового навантаження шляхом періодичного відключення насоса. Остання обставина дуже важлива при використанні системи водяного опалення у вагонах з кондиціонуванням повітря, де потрібна максимальна автоматизація процесу опалення.